صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

صنعت نفت و گاز و پتروشیمی - از واژه تا واقعیت در جهان

امروزه «نفت» واژه‌ای بسیار آشنا در حوزه صنعت به شمار می‌آید. مایعی که عمدتاً از دو عنصر آلی هیدروژن و کربن تشکیل شده و به صورت طبیعی در زیرزمین و به طور  استثنایی در روی زمین به صورت چشمه یافت می‌شود. بیشتر دانشمندان منشأ تشکیل نفت را گیاهان و موجودات آلی موجود در اقیانوس‌های نخستین می‌دانند. اگر نفت در لایه‌ای رسوبی انباشته گردد، به ‌آن محل «حوضچهٔ نفتی» می‌گویند. اولین چاه اکتشافی مدرن نفت در سال ۱۷۴۵ در فرانسه و اولین چاه استخراج نفت، توسط کلنل دریک در سال ۱۸۵۹ در پنسیلوانیا حفاری شد.

gas and oil

ایران در زمینهٔ انرژی یک ابر قدرت جهانی است و صنعت نفت نقش اساسی در آن دارد به نحوی که هر ساله بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت ایران از طریق صنعت نفت آن بدست می‌آید. اولین کاشفان نفت و قیر در ایران خانواده سادات قیری از خانواده‌های شناخته شده شهر شوشتر در استان خوزستان بودند. این خاندان در زمان قاجار چشمه‌های طبیعی نفت را در محلی به نام دره خرسان در شرق شوشتر (قیلارستان یا قیرلارستان یا مسجدسلیمان امروزی) کشف کرده و روشی برای استحصال قیر ابداع نمودند.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از حوزه‌های اصلی فعالیت این شرکت می باشد که علاوه بر آن، صنایع وابسته از جمله تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط با این صنعت را نیز شامل می گردد. در تداوم فعالیت‌های مبتنی بر بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، این شرکت در بخش صنایع وابسته با تمرکز بر ارائه خدمات و فعالیت‌های نام برده شده،  با شرکت های معتبر و با سابقه و همچنین دارای دانش فنی و به‌روز داخلی و همچنین شرکت‌های بین‌المللی واقع در کشورهای “انگلستان”  ، “اسکاتلند” ، “سوئد”، ” ایالات متحده آمریکا” ،”کانادا”، برزیل و آرژانتین در راستای تبادلات تجاری و دانش فنی در تعامل و همکاری می باشد.

نفت و گاز و پتروشیمی
gas and oil